نوشته شده در تاريخ شنبه 6 خرداد 1391برچسب:, توسط سهيل |


همه‌ساله با شروع فصل سرما و روشن شدن وسايل گرمازا، آلودگي هوا بيشتر احساس مي‌شود. اين موضوع به اين معني نيست كه ما در فصول گرم سال آلودگي نداريم، بلكه سرماي هوا باعث مي‌شود كه ما آلودگي را بيشتر احساس كنيم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از وب‌دا مركز سلامت محيط و كار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي به هموطنان توصيه كرد در هنگام بروز پديده آلودگي هوا،از ماسك مناسب استفاده كنند. اين ماسك بايد از جنس فيبر باشد، نه ماسك پارچه‌اي و نه ماسك دندانپزشكي و بعد از هر بار مصرف بايد تعويض شود.
بنابراين گزارش، هنگام بروز پديده آلودگي هوا، فضاي داخل خانه هم به اندازه هواي بيرون خانه دچار آلودگي مي‌شود كه براي جلوگيري از اين كار بهتر است، هر روز ميزان حرارت وسيله گرمازا را در كمترين حد خود قرار داده تا هواي خانه عوض شود.
اين گزارش اضافه مي‌كند: در آلودگي هوا، كودكان بيشتر از افراد ديگر آسيب مي‌بينند و بايد امكانات لازم را براي حفظ سلامتي آنها مهيا كرد.
مركز سلامت محيط و كار وزارت بهداشت، توصيه كرد: تغذيه مناسب براي كاهش مضرات آلودگي هوا، مهم است و به همين منظور مصرف شير و ماست كم چرب، ميوه‌ها و سبزيجات تازه براي دفع مسموميت از بدن، به ويژه مسموميت ناشي از سرب بسيار مفيد است.

اين گزارش حاكيست: در هنگام بروز پديده آلودگي هوا، از خوردن فست‌فودها (غذاهاي آماده) و مواد غذايي حاوي مواد نگه دارنده مثل چيپس و انواع كنسرو خودداري كنند
 و به خاطر اينكه ذرات ريز ناشي از آلودگي هوا روي سطح پوست مي‌نشينند، بنابراين هنگام شستشوي دست و صورت از آب خالي استفاده نكنند، زيرا اين ذرات در صورت آميخته شدن با آب، ماده اسيدي ضعيفي را ايجاد مي‌كند كه به مرور باعث پيري زودرس پوست مي‌شود.

پی نوشت:

شیر و لبنیات و تخم مرغ و سبزیجات

1-دکتر سید علی کشاورز، متخصص تغذیه و مدیر گروه تغذیه و بیوشیمی دانشگاه تهران، برای کم شدن مضرات آلودگی هوا، مصرف منابع غذایی ویتامین E و ویتامین D را پیشنهاد می‌کند. این ویتامین‌ها می‌توانند اثرات مسموم‌کننده گازهای آلاینده را خنثی کنند.

ویتامین E در روغن‌های گیاهی ، گردو ، بادام ، زیتون ، جوانه گندم ، جگر و سبزیجات دارای برگ سبز وجود دارد. منابع مناسب ویتامین D هم شیر ، کره و زرده تخم‌مرغ هستند که باید در برنامه غذایی روزانه‌تان باشند.

علاوه بر این ویتامین‌ها، دکتر کشاورز مصرف غذاهایی را توصیه می‌کند که حاوی آنتی‌اکسیدان‌های سلنیوم و بتاکاروتن اند. سبزیجاتی مثل طالبی ، انبه ، کدو تنبل ، فلفل ، اسفناج ، کلم و زردآلو بتاکاروتن دارند. سلنیوم را هم می‌توانید در غذاهای دریایی ، مرغ، نان و غلات سبوس‌دار پیدا کنید.

دکتر کشاورز می‌گوید: «ویتامین C هم می‌تواند به دفع سربی که با هوای آلوده وارد بدن ما شده، کمک کند. شیر و لبنیات به خصوص پنیر و ماست هم به خاطر کلسیمی که دارند می‌توانند جذب عناصر سنگین مثل سرب را کاهش دهند.

پس به‌طور کلی بهتر است مردم از سبزی‌ها و میوه‌ها و لبنیات بیشتر استفاده کنند تا اثرات مخرب هوای آلوده را کاهش دهند.»

 

2-دکتر نیستانی، خوردن آنتی اکسیدان ها را راهی برای مقابله با عوارض آلودگی هوا می داند و می گوید : " اگر غذای ما از نظر آنتی اکسیدان ها غنی باشد، احتمال وقوع استرس های اکسیداتیو هم کاهش می یابد. ویتامین های

C  , E  ، کاروتنوئیدها، پلی فنول ها از آنتی اکسیدان های مهم هستند. سبزی ها و میوهای تازه، منابع غنی ویتامین C هستند. حساسیت این مواد به حرارت ، نور و PH محیط بالاست ؛ مثلاً با افزودن جوش شیرین به غذا، ویتامین موجود در این مواد غیر فعال می شود. از این رو بهتر است میوه ها و سبزیجات را تازه مصرف کنید.
روغن سویا ، آفتابگردان ، جوانه گندم و سایر روغن های گیاهی، غنی ترین منابع ویتامین E هستند. ویتامین های E نسبت به شرایط طبخ مقاومت بیشتری دارند. "

 

روی یک از این مواد موثر است. انواع گوشت و غلات به خصوص غلات سبوس دار منابع سرشار از روی هستند.

مردم ایران از دیر باز با مشکل کمبود روی در بدن خود مواجه بودند که یکی از مهم ترین این عوامل اسید فیتیک ( فیتات ) موجود در غلات است.

نکته مهمی که در هنگام مصرف غلات باید در نظر داشته باشیم ، این است که وقتی از غلات برای تهیه نان استفاده می کنیم، حتماً می بایست عمل تخمیر خمیر نان بدون دخالت جوش شیرین انجام شده باشد.

در غیر این صورت روی جذب نمی شود و سیستم ایمنی بدن دچار مشکل خواهد شد.

وجود ماده ای به نام پکتین در سیب، سرب را به طور کامل از بدن دفع می کند و هر قدر مصرف سیب در طول روز بیشتر باشد، برای کاهش عوارض آلودگی هوا بهتر است. سایر منابع غنی از پکتین عبارتند از : مرکبات مثل پرتقال و لیمو و گریپ فروت - توت فرنگی – هویج و غلات سبوس دار.


کلام آخر اینکه اگر در شهرهای پر جمعیت و آلوده زندگی می کنید، خوردن مواد غذایی زیر برای حفظ تندرستی  را به یاد داشته باشید  :

1- حداقل روزانه دو لیوان شیر

2- حداقل 400 گرم سبزی و میوه تازه در طی روز

3- غلات سبوس دار

4- حداقل یک سیب در طول روز

منبع:سلامت نیوز -تبیان-آکا ایران

.: Weblog Themes By LoxBlog :.

تمام حقوق اين وبلاگ و مطالب آن متعلق به صاحب آن مي باشد.